22 Ekim 2010 Cuma

caravaggio koimesis meryem..

blog açılışımı beni en çok etkileyen sahnelerden biriyle yapmak istedim.caravaggio'nun meryemin ölümü diğer bir adıyla koimesis meryem sahnesi.ülkemizin içinde bulunduğu kültür yozlaşması ortamında farklı konulara değinmek olaylara farklı açılardan bakmak amacı içindeyim.tabi her zaman bu kadar sıkıcı olucak değilim ;) bu tablo üzerine yapılan yorumlar içinde bana en ilginç olanı aktarmakla başlayım.mancini'ye göre burada resmedilen meryem figürü caravaggio'nun aşık olduğu fahişe bir kadındır.ufak bir kendi yorumumu eklemek istiyorum.ülkemizde dini çoğunluk islam olduğuna göre islam dini için önem arz eden birine bu tarz bir yorumda bulunmak ülkeyi nasıl bir çalkantı ortamına sürekler düşünmek bile istemiyorum.devam edicek olursak..Caravaggio 1597 yılında komisyon tarafından kutlu ressam ilan edildi ve Santa maria del la Scala kilisesi Şapelin dekorasyonuna ait tablolardan biri olan ve orjinali Paris Louvre müzeinde bulunan Meryem’in ölümü tablosu dönem içinde tam bir skandaldı. 1601 yılından kalan bir komisyon dökümanı ki o sırada henüz tablo bitmemişti, Caravaggio’nun Kutsal Meryem’in tanrıya kavuşmasını dikkatle ve özenle resmedileceğini söyler ancak resim tamamlandığında elde kalan tek şey ölümdür. Üstelik kutsal Meryem çıplak ve kirli ayakları, şiş karnı ile sanki sokak ortasında bir taşın üzerine uzanıyordur ve sahnede Meryem’in kutsallığını simgeleyen kırmızı pelerine dışında bu sahnenin kutsallığına dair hiç bir belirti yer almamaktadır.Sahnede soldan yukarıdan gelen ışığın ise İsa’nın dediği gibi beni izleyenler karanlıkta kalmayacaklar sözünün kanıtıymışçasına kurtuluşu simgelediği söylenir.
Meryem’in ölümü tablosu ilk görülen örneklerinden başlayarak içinde barındırdığı sembolik anlatım öğeleriyle ve kendi iç hikayesiyle muhteşemdir.



alıntılar:• Carr, Annemarie W., Popular Imagery, The Glory of Byzantium Ousterhout, Robert.; Sanatsal Açıdan Kariye Camii, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, istanbul 2002
           • Akyürek, Engin., Bizans’ta sanat ve Rirüel, Kabalcı Yayınevi, 1996 İstanbul
           • Lafontaine-Dosogne, Jaqueline, “ Iconography of the Cycle of theLife of Virgin”, The Kariye Jamii IV ( P.A. Underwood) NJ 1975

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder